Alt Heis AS i Bergen, er et heisselskap med lang erfaring i heismontørfaget, og som tilbyr serviceavtaler på alle typer heiser. Man utfører moderniseringsarbeid og utskiftning av eldre heiser, og tilbyr også nye heiser til nybygg.
Thomas Knutsen, daglig leder ved Alt Heis AS, forteller at selskapet ble etablert i 2019 - men har røtter helt tilbake til 1973.
– Min far startet heisfirmaet Knutsen Heis i 1973. Jeg begynte i 1987 som lærling, og i 2002 tok jeg over selskapet som daglig leder. Da var det tre ansatte i selskapet, men vi utviklet det videre til 58 ansatte. I 2014 ble Knutsen Heis kjøpt opp da min far skulle gå av med pensjon, men jeg fortsatte som daglig leder frem til 2018, forteller Tomas Knutsen.
Til topps med nystart
Knutsen valgte å slutte i Knutsen Heis i 2018, og startet Alt Heis AS i 2019. Han ansatte deretter den tidligere økonomisjefen fra Knutsen Heis; Tove Rosvold, som økonomisjef, som etter kort tid ble medeier sammen med tre andre arbeidsledere som kom inn på eiersiden.
Siden oppstarten i 2019 har Alt Heis bygget seg opp til å bli et heisselskap av betydelig størrelse, med 27 ansatte, fått Gasellepris og en årlig omsetning på rundt 90 millioner kroner. Knutsen legger ikke skjul på at det er mye hard jobbing som ligger bak suksessen.
– Når man starter en bedrift fra null, må man først sikre seg et kundegrunnlag. Det er veldig mye arbeid å starte en bedrift fra null. Men jeg visste jo hva jeg gikk til, for jeg har jo på en måte vært med på det en gang før, medgir Knutsen med et smil.
Alt Heis legger ekstra stor vekt på kundeoppfølging, og å være tett på kundene sine – med kommunikasjon og direkte kontakt i høysetet. I motsetning til et større selskap, kan Alt Heis tilby en personlig kundekontakt, og tett oppfølging. Man er i tillegg opptatt av ærlighet og lojalitet mot kundene sine. Knutsen understreker at man også ønsker å fokusere på et godt arbeidsmiljø, med stor frihet under ansvar for de ansatte.
Eksklusiv avtale
Det unike kundefokuset kombinert med fjorårets suksessomsetning, bidro til at Alt Heis i fjor ble kjøpt opp av den store heisleverandøren Motum. For kundene – og Alt Heis – forløper alt seg som normalt, til tross for oppkjøpet. Ved å være en del av et større selskap, har Alt Heis fått tilgang til å selge heiser fra den verdenskjente japanske produsenten Mitsubishi.
– Mitsubishi er kjente for å ha de mest driftssikre heisene med den aller høyeste kvaliteten. Selv om de produserer alt fra aircondition til flymotorer, er de spesielt kjente for sine heiser, og vi er veldig stolte av at vi får muligheten til å selge «Rolls-Royce» i heisbransjen; noe som ingen andre i Norge har, konstaterer Knutsen.
Spesialkompetanse
Alt Heis har også spesialkompetanse på marineheiser, og har blant annet modernisert den gamle heisen på Kongeskipet; en spesiell heis som ingen andre heisaktører hverken hadde kompetanse eller deler til å fikse. Knutsen kan dessuten fortelle at regelverket for heiser ser annerledes ut på sjøen kontra på land.
– På land kontrollerer og sertifiserer Norsk Heiskontroll alt vi gjør. På sjøen er det mer egenkontrollsystemer for hvert enkelt skip. Så det er på en måte et helt annet forskriftsarrangement man jobber etter, samtidig som det er mer tidspress, presiserer han.
Tidspresset fordrer at Alt Heis må ta marineheis-oppdrag på sparket, med korte frister og mobilisering av heisreparatører. Selskapet er også ofte en foretrukken aktør på heiser med høye driftsutgifter, hvor de med sin lange kompetanse har kommet med anbefalinger og produkter som har gjort at kundene har redusert reparasjonsutgiftene sine.
Alt Heis får mange hyggelige tilbakemeldinger for at de helt generelt er løsningsorienterte og raske. I tillegg får de mye skryt for at de kommer med løsninger som kan redusere kundenes utgifter med opptil 30-40 prosent i året.
I skrivende stund holder Alt Heis på med to store jobber; klostergarasjen i Bergen, der de bytter ut fire heiser – som mest sannsynlig er de mest trafikkerte i hele Norge.
– Vi målte den ene heisen for noen uker siden, og den hadde 5 000 starter i løpet av et døgn. Det er kontinuerlig drift, og det skal teoretisk sett nesten ikke være mulig, sier Knudsen. Der holder vi nå på med heis nummer fire, og etter at vi er ferdige hopper vi over på gamle Bergen Tinghus, der vi skal bytte ut ni heiser i eksisterende heissjakter. Det er en verneverdig bygning som nå rehabiliteres for 1,8 milliarder, så det er et omfattende prosjekt, kan Knutsen fortelle.
Knutsen forteller at Alt Heis sine heismontører holder seg oppdaterte med kursing. Samtidig er de også er en godkjent fagopplæringsbedrift for lærlinger, hvor de akkurat nå har fire lærlinger som skal ta fagbrevet i heismontørfaget til høsten.
– Vi følger fagopplæringsplanen i heisfaget, som vi er godkjente til å ivareta. Vi har en lang kompetanse i heismontørfaget. Selv har jeg drevet med heis i 39 år, og jeg synes det er viktig å bidra til å lære opp nye heismontører, poengterer Knutsen.
Heiser med høy kvalitet
Alt Heis har i dag flere store kunder, blant annet Statsbygg og Forsvarsbygg. I tillegg har de faste rammeavtaler med kommuner i hovednedslagsfeltet Vestlandet, mellom Sognefjorden og Stavanger. Nå går veien videre med markedsføring av Mitsubishi-heiser på Vestlandet, med en god del prosjekter som trenger heiser med høy kvalitet.
– Nå som vi er kommet inn i Motums Mitsubishi-familie, skal vi ut med våre høykvalitets Mitsubishi-heiser. Det er helt spesielle heiser, som ingen har tilbudt på Vestlandet før, og vi gleder oss veldig til å få ut heisene i markedet, avslutter Tomas Knutsen.