Luxia AS, er bransjens belysningspartner. Fra splitter nye lokaler på Syretårnet i Gulskogen rett utenfor Drammen, leverer selskapet utebelysning og innendørsbelysning som industribelysning, dekorbelysning og belysning til idrettsbaner.
– Vi lagerfører armaturer med lav blending spesielt mot fotball; et satsningsområde hvor vi allerede har fått en del anlegg. Vi har utviklet et veldig bra opplegg rundt det nye segmentet, og har blant annet levert til Mjøndalen stadion, forteller Frode Auvi-Lyngar, daglig leder i Luxia AS.
De nye, dimmbare armaturene trekker 1 350 watt, og erstatter de gamle armaturene på 2 300 watt. Dette gir en lang levetid som reduserer driftskostnadene. For kunder med behov for innendørsarmaturer, kan Luxia levere det robuste produktet Sport-S WH IK10 som egner seg perfekt til idrettshaller, mens den monteringsvennlige lyskasteren Sport Flood XL ASY, benyttes for utendørsstadioner.
– Sport Flood er et prisgunstig alternativ i forhold til fotballag med slunkne klubbkasser, legger markedsansvarlig Line Pedersen til.
Sunn vekst
Siden oppstarten i 2018, har Luxia nesten tredoblet omsetningen sin. Ved å ha full kontroll på alle ledd; fra lager til innkjøp – i et nytt og oversiktlig lager med nærhet til Drammen, har Luxia nå gått enda bredere ut.
– Vi har tre nye ansatte, og har derfor utvidet salgsområdet vårt. Vi har tatt steget ut fra det tidligere Viken-området, til region Trøndelag, Møre og Romsdal. Sammenlagt gjør det at vi nå går bredere ut enn vi gjorde tidligere, og siden vi ligger tett på Drammen er det fortsatt like enkelt for el-installatørene å komme hit og hente alt de trenger på ett sted, utdyper Frode.
Den helhetlige belysningsleverandøren har en bevisst tankegang rundt det de lagerfører, der alt fra armaturer til kabler, oppheng og braketter finnes på ett og samme sted. Dette er en stor fordel for kundene, som kan ta turen til Luxia og hente alt de trenger til et helt prosjekt.
Kundelisten til Luxia preges nemlig i stor grad av totalprosjekt som store kontorbygg, og Frode forteller at de har faste og kjente navn i sin kundeportefølje.
Full fokus på wireless lysstyring
De nye trådløse hovedsystemene fra Luxia; PRO W og PRO W+, er tilpasset ulike bruksområder og har blitt populære den siste tiden grunnet sin unike skalerbarhetsevne og mulighet for trådløs styring med mobilapp. PRO W egner seg spesielt godt til rehab prosjekter og mindre bygg, mens PRO W+ er designet for større bygg og mer komplekse prosjekter. Disse systemene oppfyller dessuten alle krav til bærekraft og energisparing, og går hånd i hånd med Luxias økte miljøfokus som et Miljøfyrtårn-sertifisert selskap.
– Vi ble resertifisert som en Miljøfyrtårnbedrift i 2024. Kravene har blitt mye høyere og det er mange flere elementer man må rapportere på, poengterer Line.
Ifølge Line er det ikke nok å være et Miljøfyrtårn-sertifisert selskap for deres elinstallatører, som møter nye krav i forhold til åpenhetsloven. Dette har Luxia nå innlemmet som et ekstra punkt i sine kontrakter med leverandørleddet.
– Vi fører i hovedsak europeiske merkevarer, og imøtekommer alle krav i forhold til etisk handel og anstendige arbeidsforhold i underleverandørkjeden. Vi har merket at dokumentasjonskravene har økt betraktelig de siste årene, og vi i Luxia må rapportere vårt forhold til miljø, etisk handel og bærekraft til våre elinstallatører. Dette er ofte en omfattende, detaljert dokumentasjon som tar lang tid, utdyper Line.
I full gang med EPD-dokumentasjon
I tillegg krever stadig flere prosjekter miljødeklarasjonen EPD, hvor Luxia må oppgi alle detaljene til sine armaturer; fra fabrikk og transport til produktet er levert hos kunden og til slutt blir avfall. Luxia har nå inngått et samarbeid med LCA.no, som er ledende innenfor EDP i Norge og er i full gang med EPD-dokumentasjon.
– Vi kan lage våre egne EPD-er og gjøre de offentlig tilgjengelige på EPD Norge. Dette kommer også inn på BREEAM-prosjekter, hvor vi har vært involvert i flere dokumenterte prosjekter – blant annet Saggården kontorbygg i Larvik, forteller Frode.
– Har man ikke dette på plass, blir det tøft å klare seg i markedet, uttrykker Frode. Kravene skjerpes hele tiden og derfor har vi løftet kompetansen i Luxia. Nå er vi godt posisjonert for å levere på de store prosjektene fremover, understreker Frode.
Kundeservice har alltid vært viktig for Luxia, hvor man presterer på et særdeles høyt nivå. Ofte velger installatørkundene å kjøpe «full pakke» siden de vet at de har ett kontaktpunkt på belysning, selv om de kjøper både armaturer, kabler og tilbehør. Det er med denne strategien som Luxia nå ønsker å fortsette sin vekstreise – med en omsetning som i år ser ut til å lande på over 60 millioner.
– Vi gjør mye for å innfri leveringstider, og vi er gode på logistikk. Det skal være enkelt for installatører å bruke oss, siden vi kan levere alt! Kundefokus har vært en klar strategi fra dag én, slik at vi også i fremtiden kan konkurrere mot de store og vinne jobber, konkluderer Frode Auvi-Lyngar avslutningsvis.