Prime Cargo AS, er en partner innenfor tredjepartslogistikk som tilbyr løsninger for lager, distribusjon og logistikk. De holder til i et 45 000 kvadratmeter stort lageranlegg i Vestby, hvor man har et stort fokus på autonome løsninger og effektivitet. Her håndterer man hele logistikken for mange store nettbutikker – fra transporten inn til Norge og fortolling, til lagerføring av artikler og utsending av gods.
Vekststrategi i Vestby
Prime Cargo i sin eksisterende form, ble omstrukturert i 2018 og eies av SRG Holding AS fra Stavanger. Daglig leder Arve Gøperød, forteller at han ble engasjert i bedriften i 2019 som konsulent. Siden den gang har Gøperød ledet selskapet med en spennende vekststrategi, og en stor ambisjon om å bli en betydelig logistikkaktør innen spedisjon, toll og netthandel.
– Vi betjener rundt 5 000 ordre på en hel dag, og satser primært på langsiktige kundeforhold med en varighet på tre til fem år, forteller Gøperød og utdyper: Vi har flere store kunder; deriblant Eurosko, Cuveco, Tufte, Goodyear. Vi har hele sentrallageret til Porsche, og alle Porsche-bildeler som sendes i Norge går ut herfra. Samtidig ser vi at kosmetikk er et segment som øker veldig, og det er noe vi ønsker å satse på i tiden fremover.
Siden Prime Cargo har flere store internasjonale kunder på kundelisten, har man investert svært mye i sikkerhet og automasjon. De siste årene har den fremoverlente logistikkaktøren i Vestby derfor gått fra et fokus på små kunder, til å være en trygg og leveringsdyktig logistikkpartner for de aller største kundene.
– Vi har valgt bort veldig små kunder. Skal man utnytte lagerstyringssystemet på best mulig måte i forhold til stordrift, trenger man større kunder og større drift for å få en fin flyt gjennom arbeidshverdagen, presiserer Gøperød.
Tilbyr komplette tolltjenester
Spedisjon, toll, transport, 3PL og netthandel er Prime Cargos hovedområder. Med sitt AutoStore-anlegg som består av 56 roboter og rommer 46 000 kasser, ønsker logistikkaktøren å være best i klassen.
– Vi ønsker å være én av Norges største leverandører på netthandel innen 3PL. Vi har mer kapasitet på netthandel, og jeg hadde gjerne sett at det ble mer netthandel på sikt. Nå har vi leid et nytt bygg på 5 000 kvadratmeter ved siden av dette bygget, og vi har også mulighet til å bygge på ytterligere 8 000 kvadratmeter, sier Gøperød om den store kapasiteten til Prime Cargo.
Ved å ha større bygg, større kunder og en felles struktur på arbeidsoppgavene, har de 130 ansatte ved Prime Cargo enda større mulighet for å jobbe «hands-on» med kundene sine.
Ambisjonen fremover er å vokse på toll- og spedisjonssegmentet, med komplette tjenester innenfor import- og eksportforsendelser. Prime Cargo tar seg nemlig av hele tollprosessen for sine kunder, inkludert dokumenthåndtering med erfarne medarbeidere som har toll og spedisjon som sitt spesialfelt.
– Vi har nettopp kjøpt inn vår første elektriske lastebil, og kjører blant annet fast for Europris. Transport er ett av våre største satsningsområder i dag. Vi er også underleverandør til godshåndteringsselskapet Westport Moss, som vårt konsern eier en tredjedel av, sier Gøperød.
Mot fremtiden med spennende teknologi
Prime Cargo ser autonome løsninger som fremtiden, og har blant annet satt inn en robotvaskemaskin nede på lageret i en test periode, som går rundt bygget på natten. Da slipper de å ta ut personer fra drift på dagtid til å vaske, og effektiviserer dermed arbeidsflyten på fokusområdene.
Forretningsutvikler ved Prime Cargo; Aldijana Haugsbakk, har en lang bakgrunn innen transport- og logistikkbransjen, og ser stadig etter nye verktøy og effektiviserende tiltak på spedisjonssiden. Hun tror at digitale verktøy innen spedisjon vil utvikle seg i en enda hurtigere takt fremover.
– Det er utrolig spennende med autonome løsninger i forhold til å effektivisere arbeidsprosessene og gjøre jobben raskere. Vi kan for eksempel bruke AI på WMS-systemet til truckene for å korte ned kjøredistansene, og det er flere AI-genererte programmer som tar seg av både det tekniske og det praktiske, konstaterer Haugsbakk.
Autonome løsninger frigir samtidig tid til kundebehandling, og gir befraktere og tollmedarbeidere mer tid til å fokusere på kundene og godset, fremfor å bruke tid på det systembaserte.
– Systemene og prosessene våre gir oss mulighet til å se hva som skjer i sanntid. Slik slipper vi tidskrevende mellomledd, utdyper Haugsbakk.
«Kan du ikke bare ringe?»
Hos de fleste bedrifter av Prime Cargos størrelse må man ofte gå gjennom flere ledd før man får snakke med daglig leder. Prime Cargo har valgt å gjøre det enklere for kundene sine ved at de kan ringe direkte til Arve Gøperød eller en kundebehandler som kan svare på akkurat det kunden lurer på.
Dette er ifølge Gøperød, selve «wow-faktoren» til Prime Cargo: en faktor som gjør dem til en spesiell og foretrukken logistikk- og varehåndteringspartner for de aller største netthandelsaktørene.
– Jeg har fått mye positiv tilbakemelding på tilgjengeligheten vår, og det har virkelig vært en stor suksessfaktor. Det er veldig viktig at kunden får svar på det de lurer på, og «kan du ikke bare ringe?» er noe vi markedsfører på vår hjemmeside, avslutter Arve Gøperød.