Den belgiske aktøren Sortbat, har spesialisert seg på korrekt sortering, demontering og gjenvinning av batterier etter batteriets levetid. Sortbat i Belgia eies av Bebat; et produsentansvarsselskap (PRO), tilsvarende Batteriretur i Norge, som har ansvar for innsamling, sortering og gjenvinning av batterier. I Norge – nærmere bestemt Sandefjord – ligger Sortbat Norge; den norske delen av selskapet, som utfører sikker håndtering av batterier over hele Norden.
Daglig leder i Sortbat Norge; Marcus Sandholmen, forteller at Sortbat etablerte den norske avdelingen i 2025. Men arbeidet i Sandefjord, med transport og håndtering av elbilbatterier, startet allerede da de første elbilene kom til Norge rundt 2010-2011.

– Bilbransjen i Europa spurte seg hvordan de skulle løse håndteringen av batteriene etter endt levetid, på en sirkulær måte. Batteriretur takket ja til utfordringen og tok for gitt at det fantes manualer og forskrifter i forhold til hvordan det skulle gjøres. Likevel var det ingen som visste hvordan man skulle demontere batteriene, forteller Marcus Sandholmen innledningsvis.
Det var her Sortbat Norge (den gang Vestack Batterier) kom inn som operatør for Batteriretur sin produsentansvarsordning.
– Vi har måttet forske oss frem til all informasjon knyttet til de ulike batteritypene, da det ikke finnes en standardmanual i forhold til hvilket verktøy og utstyr som skal brukes, og hva man må ta hensyn til ved demontering, sier Sandholmen.
Enklere håndtering av elbilbatterier
Ettersom antall batterier i Norge vokser raskt grunnet en høy forekomst av elbiler, fordrer det en effektiv og sikker håndtering. Her kommer Sortbat inn og bidrar med kritisk infrastruktur. De har over tid utviklet detaljerte demonteringsmanualer, for å sikre enda tryggere og mer effektiv håndtering av batteriene.

Betina Albertsen, administrativ leder, forteller at Sortbat Norge er tuftet på det ærverdige Sandefjordselskapet Vestack Batterier, som solgte bil- og båtbatterier i en årrekke.
– Vestack Batterier var lenge den utøvende parten under Batteriretur, som ble stiftet i 1994. I dag er vi en selvstendig operatør under navnet Sortbat Norge og tilbyr våre tjenester til alle produsentansvarselskaper i Norge, sier Albertsen.
Hovedkundene til Sortbat Norge er bilimportører og bilopphuggere, avfallsmottak, forsikringsselskaper, busselskaper, marinesegmentet og industri.
– Regelverket i forhold til det vi driver med er stadig under utvikling, og snart kommer det en ny batteriforskrift som vi er godt forberedt på. Vi har alltid hatt fokus på sikkerhet, kompetanse og høy kvalitet i vårt arbeid, og jobber hardt for å være i tråd med regelverket, understreker Sandholmen.
Full sporbarhet fra A til Å
– Sortbat Norge kan blant annet skilte med en egen portal. Portalen gir full sporbarhet fra A til Å - fra vi henter det ute hos kunden, tar det inn for behandling på vårt anlegg og til det blir sendt til godkjent gjenvinning eller brukt til Second-Life. Vi har alltid hatt et godt samarbeid med myndighetsaktører som DSB og brannvesenet, og har blant annet gjennomført flere øvelser sammen med brannvesenet, påpeker Albertsen.
Sortbat Norge henter batterier og moduler rundt om i hele Norge, med egne ADR-sertifiserte sjåfører. Sjåførene er også batteriteknikere, med solid kompetanse og erfaring med emballering og arbeid på høyenergibatterier.

– Vi har mobile teknikere som kan reise ut i hele Europa for å utføre arbeid ute hos kunder. Det kan for eksempel være batterier fra brannskadde biler, fra kollisjonsskadde biler, havarerte batterier på skip med mer. Vi tilbyr skreddersydde løsninger for hvert tilfelle - da ingen tilfeller er like. Det kan være alt fra å bruke en brannsikker transportkasse til å lade ut og demontere på stedet, for å sikre trygg transport, opplyser Albertsen.
Kompetansehus innen batterihåndtering
– Innen transportkasser har vi et bredt utvalg av alternativer som passer til ulike type batterier og moduler på markedet, sammen med hvilken tilstand de er i. Vi har også en unik tillatelse fra DSB til å transportere kritisk skadde batterier i egen type emballasje. Dette er særlig aktuelt da mange moderne elbilbatterier er for store for transportkassene som finnes på markedet i dag, sier Sandholmen.

Sortbat Norge er uten tvil et kompetansehus innen håndtering av høyenergibatterier. Med en lang erfaring og bred kompetanse i de ansatte, går veien for det innovative Sandefjordselskapet videre. Neste år flytter selskapet inn i et nytt bygg i Larvik.
– Vi er veldig stolte av den unike kompetansen vi har bygget opp. Vi har store planer for fremtiden, og flytter inn i et nytt og moderne anlegg i 2026. Der får vi økt kapasitet og større mulighet til å tilby fleksible og gode løsninger for våre kunder i fremtiden. Det gleder vi oss veldig til, avslutter Betina Albertsen og Marcus Sandholmen.
