Bergen Transport Sentral A/S er totalleverandør av logistikk- og transporttjenester, som kan tilby alt innen logistikk, Selskapet ble startet i 2014 med en ambisjon om å være en uavhengig aktør i markedet, med evne og vilje til å utfordre eksisterende aktører på pris og kvalitet.
Daglig leder Jan Ove Byrknes forteller at man siden oppstarten har oppnådd stor suksess med sine transporttjenester – en suksess han gjerne tilskriver sine dyktige ansatte.

– Vi har veldig flinke ansatte som utfører jobben sin på en utmerket måte. Uten dem hadde Bergen Transport Sentral aldri blitt en realitet, så ærlige skal vi være. Vi er veldig stolte av våre ansatte, og jeg blir glad hver gang jeg ser én av våre biler kjøre forbi – med presentable sjåfører, konstaterer Byrknes med et varmt smil.
Fra lokale distribusjoner til leveranser i storbyene
Ryggraden til Bergen Transport Sentral er lokaltrafikken i Bergen; der det hele begynte for snart tolv år siden. Man kjører også linjetrafikk med daglige avganger til de store byene i Norge, og utmerker seg spesielt på ekspressoppdrag.
– Vi fikser alt på alle plan: vi tilbyr logistikk på sjø, vei, luft og bane. Vi er en «one stop shop», som kan produsere det kunden måtte ønske – enten kunden har behov for frakt eller planlegging av frakt, utdyper Jan Haukeland, styreleder i Bergen Transport Sentral A/S.

Bergen Transport Sentral var tidlig ute med å ta i bruk sorteringssystemer basert på KI, som måler trafikksituasjonen slik at logistikken blir så effektiv som mulig. Med over tusen sendinger hver eneste dag, har Bergen Transport Sentral derfor full kontroll på hvor lasten befinner seg til enhver tid. Alt er digitalt og styres av sjåførene via en app på telefonen.
Byrknes og Haukeland legger stor vekt på å tilby frihet under ansvar for sine sjåfører. Arbeidsmiljøet beskrives som svært godt, med forståelsesfulle ledere og joviale kollegaer som finner på mye morsomt sammen utenfor arbeidstid. Ved å tilby et arbeidsmiljø som befinner seg godt over standarden i transportbransjen, ønsker Bergen Transport Sentral både å beholde sine dyktige sjåfører, samtidig som de i dag rekrutterer nye sjåfører.
Sikkerhet og trivsel
Byrknes understreker at transportselskapet kan tilby en god lønn, forutsigbarhet og konkurransedyktige arbeidsvilkår; viktige grunnpilarer for god trivsel og trygge rammer.

– Vi har blant annet investert mye i en helt ny bilpark som gir høy komfort for sjåførene, sier Byrknes og legger til: Vi setter sikkerheten først, og ønsker å gi sjåførene en god og mer forutsigbar arbeidsdag. Vi sørger også for at de har tilgang til rene og ordentlige arbeidsklær, slik at de representerer oss på en fin måte.
– Vi legger stor vekt på å ha nytt og korrekt utstyr, som gjør sjåførenes arbeidshverdag så behagelig som mulig, istemmer Haukeland. Vi verner veldig om våre ansatte, og tar godt vare på arbeidskulturen og sjåførene i selskapet. Vi mener at godt humør er med på å bygge opp en god kultur – til det beste for våre kunder, poengterer han.

I gjengjeld krever Haukeland og Byrknes at sjåførene er punktlige, nøyaktige og ærlige. Samtidig må sjåførene beherske norsk eller engelsk, for å gjøre seg forståtte overfor kundene. Dette er spesielt viktig for å beholde Bergen Transport Sentral sitt gode rykte i transportbransjen. Dersom en sjåfør kommer noen minutter etter avtalt tid, resulterer det fort i en misfornøyd kunde siden det gir ringvirkninger i kundens egne leveransekjede. Her har transportselskapet lykkes svært godt, med ærlige sjåfører som gir beskjed om de mot formodning skulle bli litt sene, slik at kunden hele tiden er informert.
– Vi har veldig mange gode kunder som har vært med oss hele veien. Og når de er fornøyde, vil det igjen videreformidles til andre kunder. Når vi leverer til riktig tid, sprer ryktet seg til deres samarbeidspartner, som igjen forteller det til en tredjepart, sier Haukeland.
Alltid på tilbudssiden
Miljøfyrtårn-sertifiseringen som Bergen Transport Sentral fikk for et par år siden, er enda et bevis på at det bergenske transportselskapet tar sitt samfunnsansvar på største alvor. Flere tiltak har blitt tatt til følge for å styrke selskapets posisjon som en miljøbevisst transportaktør, blant annet med fokus på elektriske biler, alternative drivstoff, oppgradering av kontorbygg og korrekt avfallshåndtering. Man har dessuten dedikerte ansatte som tar seg av HMS i selskapet, med jevnlige kurs for sjåførene.

Haukeland og Byrknes understreker at de ikke har en typisk åtte til fire-jobb. Med ansvar for både kunder og ansatte, er de tilgjengelige så godt som 24 timer i døgnet: en avgjørende faktor for Bergen Transport Sentral sin suksess. Enten det er en bløtkake som skal fraktes til et selskap eller viktig gods som skal fraktes over flere landegrenser, sier Bergen Transport Sentral aldri nei.
– Vi har så mange fine kundehistorier, og vi får god hjelp av solide samarbeidspartnere når vi trenger hjelp. Men det lengste og sprøeste oppdraget vi har hatt, var da vi fikk i oppdrag å levere viktige deler helt til Kuwait. Da heiv vi oss i en varebil og kjørte i flere dager, med flere skift som ble flydd til møtepunkter når kjøretiden begynte å nærme seg slutten for å opprettholde en kontinuerlig transport, sier Haukeland og trekker på smilebåndet.
– Vi er problemløseren i transportsamfunnet. Det er vår oppgave å løse kundens behov, og hvis en kunde tar kontakt med oss skal vi bistå så godt vi kan, avslutter Jan Ove Byrknes.
