HB Produkter AS, er en norsk, landsdekkende forhandler av bilpleieprodukter fra Cartec – en hollandsk leverandør som har spesialisert seg på sikker og effektiv bilpleie siden 1985. Selskapet har et stort utvalg av bilpleieprodukter og relatert verktøy til bilpleie; deriblant vaskemidler, polering, coatings og rensemidler for bilmotorer. HB Produkter eies av far og sønn; Jonas Holter Hansen, som er daglig leder i HB Produkter AS, og Petter Bekkelund, som er nestleder. Selskapet var tidligere kjent som Cartec Norge, men byttet navn til HB Produkter i 2023.
– Bakgrunnen for navneendringen er at vi også kjøper inn andre merkevarer i tillegg til Cartec. Vi ønsker å være en totalleverandør, siden mange av våre kunder ofte ønsker å kjøpe flere produkter, forteller Jonas Holter Hansen, som legger til at over 90 prosent av det totale salget er Cartec-kunder.

Ekspertkunnskap
HB Produkter holder til i et 1 200 kvadratmeter stort lager i Pindsleveien 8B i Sandefjord, med gode parkeringsmuligheter og lett ankomst. Her finnes også et fint showroom som lokker til hyggelige kundebesøk, med mulighet for å handle produkter og få personlige produktanbefalinger. Sandefjordsselskapet har siden man startet med salg av bilpleieprodukter i 1996, etablert seg som en «one-stop-shop» for bilpleieprodukter til både forhandlere og proffkunder – med ekspertkunnskap på Cartecs produktkatalog.
– Cartec lanserer nye produkter hele tiden. De siste årene har de hatt fokus på miljøet i sine produkter, kan Petter Bekkelund fortelle. Miljøvennlig avfetting har ofte vært vanskelig å produsere, men nå har det blitt et større fokus på plantebaserte produkter som ikke inneholder hydrokarboner, sier han videre.
Produktet Cartec MV-40 Engine Cleaner, er en løsemiddelfri motorrens som raskt og effektivt skiller ut olje- og fettavlagringer rundt motorrommet. Motorrens-produktet løser kundenes utfordringer knyttet til høye oljeutslipp i det petrokjemiske produktet de vanligvis har brukt, og selv om HB Produkter fremdeles selger mest av petrokjemisk motorrens er det mange som velger å gå over til et mer skånsomt alternativ.

Lanserer flere produkter
I 2019 lanserte Cartec suksessproduktet Ceramic Guard; en keramisk lakkforsegling med karbon. Produktet er fortsatt en bestselger den dag i dag, og har fått stor popularitet spesielt i Norden med krevende vinterforhold og salt på veiene som stiller høye krav til produkter som gir langvarig beskyttelse. Jonas hinter til at Ceramic Guard-familien snart vil få et etterlengtet tilskudd, med flere produktutgaver i samme serie.
– Det blir veldig spennende, for vi vet at Ceramic Guard har en ekstremt høy kvalitet. Flere av deres produkter kommer med forskjellige krav i forhold til hvordan det skal legges, men de har også enklere produktutgaver med færre krav – som for en del er godt nok, presiserer Jonas.
Petter legger til at Cartec er en stabil og trygg leverandør, som tar seg godt av sine forhandlere og leverer en overordnet god kvalitet.

– En gang fikk vi et par kartonger med feilproduserte produkter, etterfulgt av en telefon fra Cartec i Holland der de forklarte situasjonen og sa at de skulle sende nye produkter omgående. Under alle årene vi har vært forhandler for deres produkter har det bare skjedd én slik feil, konstaterer Petter.
Bilbransjen har utvilsomt opplevd noen tøffe år etter at bilsalget plutselig stagnerte i 2023. Og når bilsalget går ned, selger HB Produkter også færre produkter. I år har HB Produkter kommet seg på føttene igjen, og 2025 ser totalt sett ut til å bli et bra år. Og fremtidsutsiktene for 2026 ser lovende ut, med stor vekst og flere spennende produkter i sikte.

Kommer tilbake
HB Produkter består i dag av fem ansatte; en størrelse man trives godt med. Jonas forteller at HB Produkter reiser rundt og server sine kunder fra Oslo til Lyngdal, med egne biler. Sørlandet er for øvrig et område man ønsker å satse sterkere på i tiden fremover.
Takket være god kundebehandling og en tett oppfølging, får HB Produkter stadig flere kunder. Man har endatil lykkes med å få tidligere kunder som har byttet leverandør, til å komme tilbake til dem.
– Den gode oppfølgingen vi som en totalleverandør kan tilby, gjør at vi skiller oss fra våre konkurrenter. Vi ser at kundene gjerne kommer tilbake til oss, for det er ikke bestandig at pris er det viktigste. Service er gratis, men veldig viktig for kunden, poengterer Petter og smiler.
– Vi hiver oss raskt rundt dersom en kunde har et problem med et produkt. Vi er også veldig nøye på å lære opp kunden i bruk av produktene i forhold til hva de bør bruke og ikke bruke. Det er ren service, konstaterer Petter Bekkelund og Jonas Holter Hansen avslutningsvis.
