Agder Massetransport AS, frakter forurensede masser, stein, pukk, jord, bark og grus – til anleggsprosjekter, private og entreprenører over hele Agder. Selskapet utmerker seg med sitt unike miljøfokus, hvor man har investert i flere elektriske laste- og anleggsbiler, noe som har vært et stort løft for Agderbedriften både konkurransemessig og miljømessig.
Olav Lien startet Agder Massetransport i 2015, og er i dag driftsleder i selskapet, med driftslederassistent Tore Breimyr ved sin side.
– Jeg drev med massetransport i mange år før jeg startet selskapet med én lastebil. I løpet av årene har vi vokst og blitt større, og i dag er vi 32 ansatte. For noen år siden ble vi kjøpt opp av Sørli Anlegg AS, som eier 75 prosent av selskapet, forteller Olav Lien innledningsvis.

Stiller opp for kundene
Etter flere år med gode omsetningstall, ble Agder Massetransport en Gasellebedrift i 2024. Breimyr og Lien sier at de får mye skryt fra kundene sine for at de er løsningsorienterte og positivt innstilte. I selskapet legger man vekt på å gjøre jobben ordentlig og stille opp når kunden trenger det.
– Vi prøver alltid å få til noe når en kunde ringer, og hiver oss rundt for å hjelpe dem. Dersom en kunde ringer og bestiller transport på ettermiddagen, så kommer bilen nestkommende dag, presiserer Breimyr.
– Vi har fått et godt omdømme i området, og det er mange som bruker oss fordi de vet at vi gjør en god jobb og stiller opp til avtalt tid. Kundene er fornøyde med prisene, og føler seg trygge siden vi er under en stor entreprenør, sier legger Lien til.
Agder Massetransport startet tidlig med elbiler, og var den første aktøren i Kristiansand som kunne tilby frakting av masser med elektriske lastebiler. Ifølge Lien har de blitt kjente for sin grønne bilpark, som både gir en økonomisk og miljøvennlig gevinst for alle parter.
– Vi har én kranbil, fem asfaltbiler og maskinflyttere. Vi har også en gassbil som kjører på asfalt i sommersesongen, og brøyter og salter på vinteren.
Moderne bilpark
Den grønne bilparken har også resultert i en rekke kommunale anbudsprosjekter; deriblant utbedring av riksvei 41 mellom Søre Herefoss og Hynnekleiv i Agder – et prosjekt med en varighet på ti måneder.
– Vi bidro med fire elektriske lastebiler og én elektrisk gravemaskin, og bygde ladestasjoner med trafo. Vi opplever at det blir stadig enklere med elektriske biler i dag, og vi får flere og flere slike prosjekter siden vi ligger best an i Agder når det gjelder elektriske anleggsbiler, poengterer Breimyr.

Agder Massetransport er samtidig faste sjåfører for Repstad Anlegg; en aktør som setter stor pris på at de tilbyr elektriske lastebiler. I tillegg har man et gjennomgående fokus på flåtesystem, apper og moderne utstyr. Bilene er ofte ikke eldre enn fem-syv år, og man investerer stadig i nye elektriske kjøretøy og løsninger som gjør hverdagen til sjåførene enklere og mer behagelig.
Sjåføren Nils, har jobbet i Agder Massetransport siden oppstarten, og stortrives i et selskap som legger vekt på trivsel og miljø.

– Jeg trives veldig godt som sjåfør i Agder Massetransport. Her får jeg stor frihet til å planlegge kjøringene slik jeg vil. Vi får også tilgang til vaskehall og verksted, slik at vi kan vaske og fikse på bilene når vi vil. Det er sjelden vare i denne bransjen, mener han.
Trenger sjåfører
I tillegg til vaskehall og verksted, har Agder Massetransport også en kantine som er tilgjengelig for de ansatte når som helst på døgnet. Lien understreker at han er stolt over alle de flinke og hardtarbeidende sjåførene, som aldri sier nei når kunder eller kollegaer trenger hjelp.
– Det er en veldig bra gjeng, og vi finner ofte på noe sammen både privat og i form av firmaturer eller aktiviteter, sier han.
Nils istemmer:
– Arbeidsmiljøet er helt fantastisk! Med over 30 mann i arbeid blir det selvfølgelig mange personligheter, men alt i alt har vi et veldig godt miljø. Vi er en bra gjeng som jobber godt sammen og hjelper hverandre når det trengs, sier han.
Agder Massetransport er også en lærlingsbedrift som tar imot lærlinger. Breivik og Lien hadde gjerne ønsket enda flere sjåfører, og jobber ofte med videregående skoler i forhold til rekruttering av lærlinger og å spre informasjon om transportyrket.
– Å jobbe som sjåfør er veldig spennende og variert. For å jobbe hos oss vil vi helst at man er genuint interessert i faget og opptatt av å gjøre en god jobb – ikke bare for å tjene penger, men fordi man har en interesse for det, sier Lien, som selv har vært lidenskapelig opptatt av lastebiler fra barnsben av.
– Lastebilbransjen trenger sjåfører, tillegger Breimyr. Går man den veien på skolen, er man i hvert fall sikret en jobb etter studiene siden det er en stor mangel på sjåfører. Vi trenger ungdommen, og håper de velger å gå denne veien, avslutter Tore Breimyr oppfordrende.
