elfo1elfo2elfo3elfo4

Nyskapende AI-løsning fyller et viktig behov i retail-bransjen

Elfo AS har utviklet portalen VisionPOINT og systemet VisionAI, som bruker AI og sanntidsdata til å effektivisere hverdagen til de ansatte. Nå har Elfo lansert den virtuelle assistenten ADA, som byr på en smartere og helt nyskapende kundeopplevelse.

Techselskapet Elfo AS, utvikler og leverer sømløse og fleksible kassasystemer og butikkløsninger til fysiske butikker over hele Norge. Selskapet har røtter tilbake til 1990, da det ble etablert for å støtte vare- og butikkdataflyt i elektronikkbransjen. Daglig leder Pål Magndal har fulgt utviklingen siden starten, gjennom flere teknologiske skifter.


– Vi fikk etter hvert nye kunder innenfor andre bransjer, og det ballet fort på seg med flere bransjer. Vi har kontinuerlig utvidet og fornyet vår software, Vision-systemene, som utviklingen startet på i 2010, har vært grunnlaget for Elfos nåværende programvareplattform, forteller Pål Magndal.



Komplett system 
Elfo dekker i dag både de mest komplekse behovene i byggevarebransjen og hele bredden innen retail gjennom sitt skybaserte butikksystem, VisionPOINT. Systemet håndterer blant annet lagerstyring, ordrebehandling, salg og fakturering, og fungerer dermed som et komplett ERP-system. Blant brukerne finner vi også Airport Retail Group, som benytter løsningen til selvbetjente kasser på flyplasser.


I 2024 startet man utviklingen av AI-assistenten ADA. «Hun» er en AI-drevet avatar som via en skjerm formidler produktinformasjon til sluttkunden, og er på mange måter en ekstra butikkselger som hjelper forbrukeren med å finne riktig produkt. ADA kan også gjennomføre hele handelen.


– Vi så et stort behov i retail-bransjen for denne løsningen. Ganske ofte kan det være full trafikk i enkelte butikker, og mange har nok opplevd å komme inn i en butikk og ikke få hjelp. Da kan man isteden gå bort til en skjerm og få hjelp med alt man trenger. Det er en veldig smart løsning, fastslår Magndal.



Mange valgmuligheter 
Elfo så at teknologien allerede fantes og at man med fordel kunne bruke ADA til vanlige butikksituasjoner, slik at butikkens ansatte kunne bruke «henne» til å guide kundene sine på best mulig måte.


– En del bransjer krever jo litt produktkunnskap. ADA er integrert med VisionAI, som benyttes i brukernes salgssituasjon og henter inn produkter som kan være relevant for kundene. Det er ogsÃ¥ mulig Ã¥ velge mellom engelsk og norsk sprÃ¥k, rÃ¥dgivende eller selgende. Samtidig kan man velge avatar og stemmeopplesing der alvorlig, rolig, fortellende, entusiastisk eller vennlig er noen av valgmulighetene, sier Magndal og pÃ¥peker: Verktøyene rundt ADA blir bedre og bedre, for da vi startet snakket hun dansk-norsk. NÃ¥ snakker hun godt norsk, forsikrer Magndal og smiler.


Magndal understreker at løsningen ikke er tenkt å erstatte butikkansatte, men å gjøre de bedre og gi de en bedre hverdag. Er det mange kunder i butikken, kan man isteden dra nytte av ADA som en informasjonskanal til kundene.



ADA startet som et sideprosjekt, men Elfo så raskt at løsningen adresserer et viktig behov i retailbransjen. Teknologien er fortsatt i en tidlig fase, men konseptet har blitt godt mottatt i markedet. Parallelt har Elfo også mottatt bestillinger på VisionAI , en butikkselger-versjon av ADA, der ansatte kan bruke AI aktivt for å veilede kunden gjennom hele kjøpsreisen, fra rådgivning til gjennomført handel. Magndal tror at markedet fortsatt trenger litt tid på å fordøye og omfavne denne typen banebrytende teknologi, men interessen peker tydelig i riktig retning.


– ADA har utviklet seg gjennom snart ett år, og det har vært en spennende reise. Det er et nytt kapittel, som vi har ved siden av våre eksisterende løsninger, poengterer han. Vi ser at mange butikker fremdeles er litt skeptiske, men vi håper vi får enda flere kunder på løsningen i tiden som kommer, presiserer Magndal.


Har store ambisjoner 
Elfo spenner med andre ord over et stort område med sine løsninger, og utmerker seg på kompleks funksjonalitet. Dette gjør dem også til en leveringsdyktig aktør mot håndverkere. Hele Vision-porteføljen er også tilgjengelig på mobil plattform via VisionMOBILE, enten man har en mobiltelefon eller et nettbrett, bruker Android eller iOS. Salgene gjennomføres på akkurat samme måte som på en vanlig skjerm, og gjør det mulig å sende kvittering til kundene på SMS eller mail.


NÃ¥ har Elfo utviklet AI-analysemodulen VisionINSIGHT, som omfatter informasjon som er generert gjennom systemet, og som gir kunder og butikker nyttig kunnskap om blant annet salgstrender, systemer, lagerbeholdning og omsetning.


– Dette er bare starten, og vi tror at snøballen vil fortsette å rulle. 2026 blir et spennende år for oss, og vi har store ambisjoner om å levere AI-løsningene integrert i våre systemer. Butikkene har ingenting å tape på å bruke AI til butikkdrift, konstaterer Pål Magndal avslutningsvis.

Les mer...

2026-01-01 07.00

cody3

Norsk ingeniørselskap løser fremtidens utfordringer med avansert produktutvikling

Artikkel Cody AS utvikler fremtidens løsninger for gründere og store industriselskaper verden over; alltid med produktutvikling i høysetet. – Problemløsning ligger i vårt DNA, sier Ken André Myhra Kihle, daglig...
hbprodukter8

Landsdekkende totalleverandør av profesjonelle bilpleieprodukter satser på service

Artikkel Bilpleieprodukter med fokus på miljø, lang erfaring og god kundebehandling: Slik har HB Produkter AS fra Sandefjord blitt en solid leverandør av bilpleieprodukter over hele Norge.
Til hjemmesiden

    Kontaktinformasjon

    article1

    Beste stedene å campe i Norge

    Norge er et campingparadis, med sitt dramatiske landskap og overflod av campingmuligheter. Enten du leter etter en avsidesliggende campingplass ved sjøen eller på fjellet, har vi dekket deg.

    compare-fibre-e5sTz361Jzg-unsplash

    Farvel til tradisjonell leksehjelp?

    Da foreldregenerasjonen var ung og selv gikk på skolen, var det vanlig at far eller mor måtte hjelpe med leksene etter skoletid. Dette har fungert i flere tiår, men kan også føre til sosiale ulikheter.

    sigmund-eTgMFFzroGc-unsplash

    Digitale møter: Tips for nybegynnere

    Sagt ja til å holde dine første digitale møter? Tips om hvilken plattform, tekniske problemer & møteagenda finner du her.

    Arkiv