201027w2201027w11201027w1201027w6201027w5201027w4201027w3201027w7201027w8201027w9201027w10

Visuelle og audiovisuelle tjenester utført med perfeksjon

FotoPhono AS, har lang erfaring med bildeproduksjon og Audiovisuelle løsninger, og sitter på kompetansen som kan ta akkurat din idé til nye høyder!

FotoPhono startet som en musikk- og fotoutstyr-butikk i 1962. Siden den gang har selskapet vært gjennom et flertall endringer som navnebytter, eierskifter og endring av fokusområder. I november i fjor ble navnet FotoPhono tatt tilbake,og «fuglen Føniks» reiste seg fra asken – sterkere enn noen gang. 


Daglig leder Jonn Kordahl, salg-, marked- og partnerleder Daniel Wormnæs og leder for teknisk og service, Geir Juvdal, er suksesstrioen bak FotoPhono. Foto-og musikkbutikken utviklet seg fort fra å kun tilby plater og fototilbehør på 60-tallet, til å gå over til timefoto og AV-utstyr på 80-tallet. 


– Begge armene tok fart, laben ble bygd opp og flyttet, og er i dag på 2500 kvadratmeter totalt, sier Jonn innledningsvis, som selv har jobbet i selskapet siden 1991, der han ble ansatt som programmerer i den Audiovisuelle avdelingen. 


Reiste seg opp fra asken

Både bildeproduksjonen og den Audiovisuelle avdelingen gikk utrolig bra, og det hele vokste seg bare større og større i et raskt tempo. I 2011 omsatte de for 320 millioner, og det samme året ble de solgt til IT-og videoaktøren Atea. 


– I 2016 fant vi ut at IT-biten ikke var helt vår greie. Vi hadde lyst til å rendyrke det Audiovisuelle igjen, så da startet vi opp et selskap som het Phoenix Audiovisual. Det er litt symbolikk i det; «fuglen Føniks» som reiser seg opp fra asken, smiler Jonn.



Geir, Daniel og Jonn ble dermed ett igjen, og flyttet inn i det samme lokalet vi befinner oss i akkurat i dag. I 2018 gjorde de alvor av de ambisiøse fremtidsplanene, og kjøpte selskapet FotoPhono Imaging. 


– Det var høy risiko og masse arbeid - men så sitter vi her i dag da, sier Jonn og smiler stort. 


Med 18 ansatte, omsatte de for hele 39 millioner i fjor. Det er en helt utrolig imponerende utvikling, tatt i betraktning at de faktisk startet med helt blanke ark i juni 2016.


Sterk merkevare

I november i fjor tok Jonn, Daniel og Geir tilbake sitt gamle firmanavn FotoPhono. Det er et navn som står for kultur, følelser og varme kundeopplevelser fra flere tiår tilbake, og navnebyttet betydde naturligvis mye for dem. 


– Gamle kunder snakker fortsatt om oss! FotoPhono er en sterk merkevare, og historikken står for kvalitet. Vi leverer kvalitet, og vi har ikke et ønske om å være billigst - men best.


Av tjenester kan FotoPhono levere et helt imponerende repertoar av både visuelle og audiovisuelle tjenester til privatpersoner, det offentlige og næringslivet. På merittlisten står blant annet Boston Consulting Group, Fredriksborg Eiendom, Naturhistorisk museum i Bergen, Operaen i Oslo, Veidekke og Øya helsehus i Trondheim (kunstnere Kiyoshi Yamamoto og Løvaas & Wagle).


Foto: Roger Hølmen


– Vi tilbyr foliering, og kan også levere både tepper og akustikkdempere med trykk. Det gjør så mye med et rom! Mange kontorer er i dag nesten bare av glass, og det gir dårlig akustikk. Vi kan ta oss av alt med møterom og bygging; fra det visuelle uttrykket til det praktiske, som å få tak i elektrikere og prate med arkitekter.


– Det er veldig behagelig for kunden, som kan bruke mindre tid og kun har én å forholde seg til, forsikrer Jonn og Daniel. 


Foliering for et bedre arbeidsmiljø

FotoPhono produserer bildetrykk på forskjellige materialer, og har ulike løsninger basert på hva kundene ønsker. Kanskje er du en fotograf eller kunstner, der kun den beste kvaliteten er god nok for dine åndsverk, eller du bare er ute etter bilder som skaper litt liv og røre i et ellers så grått og kjedelig kontormiljø. Om du ikke har egne bilder, kan du enten lete deg frem i FotoPhonos innholdsrike bildearkiv, eller så kan FotoPhonos helt egne fotografer ta nye bilder for deg. Det viktigste er at du får det uttrykket du er ute etter. 


Foto: Dag Randen


Daniel utdyper:


– Det vi egentlig selger er opplevelser, en følelse av ting, og en funksjon. Foliering har noe med arbeidsmiljø å gjøre. Det skal være hyggelig å komme dit og det skal ha en god atmosfære. Det er noe vi har et stort fokus på. Det er jo på møter som verdier skapes, forklarer han engasjert.


Av display-tjenester kan FotoPhono tilby flere løsninger, som blant annet roll-ups, bannere og lyskasser.


High-end

Hvem som helst kan komme til FotoPhono for å utveksle ideer. Jonn forteller at de ofte samarbeider med kunstnere og fotografer, som setter stor pris på deres kompetanse når det kommer til presentasjon av kunstverk. 


– Vi er ekstremt gode på high-end-produkter og kunstnerbiten. Du finner nok ingen i Norge med samme kompetanse, fastslår Daniel, og spøker om at det er en godt bevart yrkeshemmelighet hvordan de bevarer bildene og hindrer dem fra å falme. 


Jonn kaller Opera-prosjektet for en fjær i hatten. Det prestisjefulle utstillingsprosjektet som FotoPhono fikk æren av å utføre, består av store bilder på 3x2 meter som ble plassert på utsiden av Operaen. Den vanskelige lokasjonen med mye vind og havet som nærmeste nabo, krevde nemlig en aktør med den rette kompetansen. 


Foto: Rolf Estensen


– Vi utvikler ting fra a til å her på huset, for å styrke oss mot den utenlandske konkurransen. Det er mange ting som kan settes bort til Polen, men jeg vil si at kvaliteten ikke er den samme. Vi har en kjærlighet til produktet og arbeidet vi gjør. 


Forenkler kommunikasjon

Tradisjonelle videokonferansesystemer for møterom, videokonferanse gjennom nettleseren eller skybaserte tjenester, er eksempler på forenklede Audiovisuelle løsninger for bedrifter, som er nok et virkeområde for FotoPhono. Målet er å effektivisere møter og kommunikasjon på tvers av avdelinger og land – ja, til og med verdensdeler!


– Det kommer masse løsninger som gjør at det blir enklere og enklere! 


FotoPhono er medlem av GPA, som er et internasjonalt samarbeid med Audiovisuelle selskaper over hele verden. Gjennom GPA kan de hjelpe internasjonale kunder gjennom å tilby dem en global leveranse og prising på Audiovisuelt utstyr.


– Mange er nok ikke klare over hvor store vi egentlig er. Her får du alt du trenger! One stop shop, smiler Jonn avslutningsvis.


Foto i bildespillet: Eva Rose Furmyr, Knut Bry, Roger Hølmen, Eyvind Senneset, Rolf Estensen, Henrik Gimle Holm, Rolf Estensen, Roger Hølmen, Dag Randen
Les mer...

2020-07-22 10.00

wimpel1

Effektivt produkt eliminerer kaldtrekk fra vinduer

Artikkel Wimpel er forhandler for Eltra AS - en varmelistprodusent som har utviklet kompakte varmelister som effektivt tar kaldraset fra vinduer i næringsbygg og private boliger. – Varmelistene stopper kaldraset...
safeline4

Smart teknologi gjør dette til framtidens heis

Artikkel SafeLine har levert heisalarmsystemer siden 90-tallet, og er en stor aktør i Europa med over 350 000 installasjoner. Nå lanseres SafeLine LYRA – enheten som digitaliserer heistrafikken, forutser vedlikehold...
Til hjemmesiden

    Kontaktinformasjon

    compare-fibre-e5sTz361Jzg-unsplash

    Farvel til tradisjonell leksehjelp?

    Da foreldregenerasjonen var ung og selv gikk på skolen, var det vanlig at far eller mor måtte hjelpe med leksene etter skoletid. Dette har fungert i flere tiår, men kan også føre til sosiale ulikheter.

    hellofresh

    Hvordan skape mer hygge på kjøkkenet

    For mange er matlaging bare en av hverdagens plikter, en ndvendighet som nesten går på autopilot. Brødskiver smøres, poteter koker og oppvasken går, alt uten at du tar deg mye tid til å tenke over det. Kjøkkenet er gjerne ikke det første rommet du forbinder med hygge og kos, men vi mener det burde være det.

    93909511-f1e9-468e-bcc8-216c5ed2a48ehttps-__unsplash.com_photos_3XQI4AjG36c

    Hvem har ansvaret for brannsikkerheten i borettslag og sameier?

    Ansvaret for brannsikkerheten i et borettslag eller sameie er delt mellom eieren av bygget og styret. Men beboere har også et ansvar. Her kan du lese mer.

    Arkiv